Project Description
[:nl]Niet te lang over praten, maar doen; dat was onze aanpak op het Amsterdamse Rokin. Het gebied gaat deel uitmaken van de Rode loper; een boulevardachtige verbinding tussen het Centraal Station en station Amsterdam Zuid. De gemeente sprak al jaren over de rode loper die over het Rokin zou komen te lopen, maar de straat was al jaren een grote bouwput door de aanleg van de Noord-Zuid metrolijn. Om de bezoekers en ondernemers weer enthousiast te maken voor de straat hebben we over de bouwput heen een rode loper gerold en een tijdelijke openbare ruimte gemaakt. Deze openbare ruimte werd actief gebruikt door bezoekers om te relaxen en voor activiteiten van de ondernemers. Het project was een slimme zet om de straat weer te activeren en ondernemers en bezoekers te betrekken bij de toekomst. In de herfst van 2016, toen het werk aan de metrolijn in het gebied was voltooid, heeft de gemeente de definitieve herinrichting van de openbare ruimte aangepakt.
Toen wij op het Rokin liepen verbaasden wij over dat de straat al zijn glans had verloren en wij vonden dat het gebied weer moest gaan blinken. De straat was langzaam aan het veranderen doordat nieuwe winkels waren geopend, zoals Uniqlo, Pull and Bear, Urban Outfitters en ook het NRC staat fier aan het Rokin. Deze positieve verandering wilden wij een extra impuls geven samen met de Ondernemersvereniging Rokin door de openbare ruimte tijdelijk te transformeren. Door een nieuwe tijdelijke openbare ruimte, aantrekkelijke voorzieningen en een uitgebreid activiteitenprogramma moesten Amsterdammers weer van het Rokin gaan houden.
Na vele gesprekken met de winkeliers en de gemeente en nadat vele plannen zijn gepasseerd hebben we tijdens het voorjaar en de zomer de straat getransformeerd. Het idee van de rode loper is heel pragmatisch vertaald door een begin van de rode loper aan te leggen aan het begin van het Rokin; een welkomstgebaar moest het worden. De nieuwe inrichting van het plein bood ruimte bieden om te relaxen in de drukke binnenstad, voor activiteiten van bijvoorbeeld winkeliers en toonde aan nieuwe partijen dat het Rokin leeft.
In mei is alles aangelegd en het was meteen een hit. Mensen genieten van de zon en van alle activiteiten om zich heen. Gedurende de zomer hebben veel bezoekers en ondernemers gebruik gemaakt van het plein.De gemeente en de ondernemersvereniging beheerden het plein en de openbare ruimte gezamenlijk, zodat alles in goede staat bleef.
Aan het begin van de winter is het tijdelijke plein afgebroken. Wij zijn daarna betrokken geweest bij het activeren van het Rokin tijdens de winter door bijvoorbeeld markten en parades te faciliteren en met een tijdelijke pepernotenfabriek.
Ook leuk om te vermelden. De ondernemers van het Rokin zagen brood in de tijdelijke verandering en de IVY groep, Madame Tussauds en Gassan Diamonds hebben alles financieel mogelijk gemaakt. De gem
eente Amsterdam sputterde eerst, maar heeft daarna actief meegewerkt aan de realisatie en het beheer.
.
The Rokin in Amsterdam is a street in the central area where for many years the construction of the north-south line subway took place. In the fall of 2016, when the work of the subway line in the area is completed, the municipality will start with the renovation of the public space that is part of the “red carpet”, a public space from Amsterdam Central Station to the south Station.
Due to the long construction process, the area needs to return to the imagery of the inhabitants of Amsterdam. To achieve this objective, Urbanos proposed to temporarily transform the area and generate activities in the public space again to bring the attention back to this space. After many conversations with the shop owners and the municipality, we constructed a temporarily public space on top of the construction site. The spot became immediately popular to relax and meet friends. The extra activities, such as music, parades and markets, were well visited and gave extra glance to the site. At the beginning of the winter the square was demolished and the municipality started with the construction of the final plan. This tactical urbanism or placemaking project became a success because of the commitment of the (shop)owners; these owners made the project also financial feasible.
Debido al largo proceso de construcción, el área necesita volver al imaginario de los habitantes de Amsterdam. Para lograr este objetivo, Urbanos propuso transformar temporalmente la zona y generara actividades en el espacio publico que llamen de nuevo la atención hacia esta área. Después de muchas conversaciones con los comerciantes y el municipio, esperamos en los meses que vienen realizar una instalación temporal que recrea la idea del tapete rojo y provee un sitio de descanso y encuentro dentro de una zona en construcción.