[:nl]Methodologie en pilot voor circulair Winkelcentrum[:en]Methodology and pilot for a sustainable shopping centre[:es]Metodología y piloto para un centro comercial sostenible[:]

[:nl]Methodologie en pilot voor circulair Winkelcentrum[:en]Methodology and pilot for a sustainable shopping centre[:es]Metodología y piloto para un centro comercial sostenible[:] 2018-07-17T10:11:05+00:00

Project Description

[:nl]
Groter, nieuwer en beter was de standaard aanpak om winkelcentra te vernieuwen. Corio’s Corporate Social Responsibility ambitie is om via “Entrepreneurship, Education en Employment” bij te dragen aan de “well-being” van de wijkbewoners en de “urban regeneration” van de wijk en stad. Hiervoor was een de standaard aanpak van winkelcentra niet meer passend en daarom heeft Corio N.V. ons gevraagd om een methodologie op te stellen hoe zij hun ambitie in de praktijk kunnen brengen. De methodologie is opgesteld aan de hand van een pilot in Arnhem. Het begrip circulair winkelcentrum is in het project breed opgevat, het betreft materialen, ruimtelijk en mensen.

Wij hebben voorgesteld om economische ketens in de wijk en in de stad te faciliteren. Hiermee krijgen inwoners en bedrijven economische kansen. Via gesprekken met lokale stakeholders is onderzocht wat speelt, wie betrokken kunnen worden en welke rol de nieuwe partijen zouden kunnen krijgen. Vervolgens zijn economische ketens ontwikkeld en zijn voorstellen gedaan hoe een winkelcentrum deze ketens kan faciliteren door ruimtelijk en programmatisch te veranderen. Winkelcentra worden door het faciliteren van ketens beter ingebed in de sociale en economische omgeving. Hiervan profiteren de bewoners, bedrijven, wijk en het winkelcentrum.

Het winkelcentrum is niet alleen meer een uitgiftepunt dat als doel heeft om zo veel mogelijk te verkopen, maar staat ook open voor andere partijen en neemt verkochte spullen ook weer terug. Het winkelcentrum wordt hierdoor circulair; het is onderdeel geworden van een loop die na gebruik de spullen weer accepteert en een nieuw leven geeft. Het winkelcentrum kreeg nieuwe functies en programma’s en nieuwe stakeholders werden betrokken bij het centrum. Doordat nieuwe partijen betrokken worden konden ook sociaaleconomische programma’s ontwikkeld worden. Het doel om de wijk beter te maken waardoor ook het winkelcentrum beter zou functioneren kwam hiermee van de grond. Het project laat goed zien dat stedenbouw kan bijdragen aan de circulaire economie in een gebied door kennis van de lokale economie, sociale cohesie en materialen ontstaat een nieuw soort winkelcentra dat circulair is.

De methodologie is een verdere uitwerking van het concept favourite Meeting Places en wordt nu in heel Europa toegepast. De Erasmus Universiteit maakt een impact meting van de projecten waardoor de financiële en maatschappelijke baten in kaart worden gebracht.

Link naar meer informatie over Corio en hun Corporate Sociale Responsibility beleid.

Opdrachtgever: Corio N.V. afdeling CSR
Uitvoering: 2013

[:en]
Corio is the second largest owner and investor of shopping centers in Europe. It’s Corporate Social Responsibility ambition is to contribute to the “well -being” of the residents and the “urban regeneration ” of the neighborhood and city threw the enforcement of ” Entrepreneurship , Education and Employment “. Corio NV has asked us to develop a methodology and pilot project how these ambitions could be implemented in a neighborhood shopping mall. Sustainability is understood broadly in the project , it involves People, Planet and Profit .

We have proposed to facilitate local economic chains in the neighborhood and in the city. This gives residents and businesses economic opportunities . Through interviews and discussions with local stakeholders we examined what were the problems and ambitions and which role the shopping center and other stakeholder could play in strengthening the local economy. Then we developed the idea of facilitating economic chains and we made proposals how a mall could help to facilitate these chains by adding new program and facilities and also change spatially. These changes embed the center better in its social, economical and spatial environment and citizens, businesses and shopping district will benefit from this new approach.

The methodology is a further elaboration of the concept Favourite Meeting Places and is now used throughout Europe . Erasmus University is measuring the financial and social benefits impact of projects.

Link to more information about Corporate Social Responsibility Corio and their policies .

Client : Corio N.V. CSR department
Execution : 2013

[:es]
El objetivo del departamento de responsabilidad social empresarial de Corio es el decontribuir al bienestar de los habitantes del barrio/ciudad en el cual se encuentra su centro comercial y a la regerenación urbana a través de tres temas ’emprendimiento, educación y empleo’. Corio encargo Urbanos el desarrollo de una metodología para llevar este objetivo a la práctica. La metodología se desarrolló con base en un piloto en la ciudad de Arnhem. El tema de sostenibilidad fue aproximado en este proyecto en un sentido amplio, pensando en People, Planet y Profit.

Nuestra propuesta se centra en facilitar cadenas económicas en el barrio y en la ciudad. De esta manera, se generan oportunidades económicas para los habitantes. A través de entrevistas con los actores locales, investigamos los asuntos relevantes, la situación actual del centro comercial y su área y el rol que nuevos actores pueden jugar en hacer el centro, y por ende el barrio más sostenible. Continuamos con el desarrollo de las cadenas económicas para proponer la forma en que el centro comercial puede facilitar estas cadenas a través de transformaciones espaciales y programáticas. Al facilitar cadenas económicas, los centros comerciales se insertan mejor en su entorno social y económico. De esta manera hay provecho para los habitantes, las empresas, el barrio y el centro comercial.

La metodología que desarrollamos profundiza la idea de ‘Lugares de encuentro favoritos’ (Favourite Meeting Places) y se aplica a otros centros comerciales en Europa. La Universidad Erasmus realiza la medición del impacto en los proyectos a través de la cual se hacen claros los beneficios financieros y sociales.

Mas información sobre la política de responsabilidad social empresarial de CORIO

Cliente: Corio N.V. departamento de Responsabilidad Social CSR
Desarrollo: 2013

[:]