Concept en strategie voor transformatie bedrijventerrein

Concept en strategie voor transformatie bedrijventerrein 2015-11-02T11:24:08+00:00

Project Description

Wij hebben een concept en strategie ontwikkeld om het bedrijventerrein Cruquius in Amsterdam te transformeren tot bruisende buurt. Cruquius is nu nog een bedrijventerrein in de marge waar steeds meer bedrijven vertrekken en gebouwen worden overgenomen door nieuwe functies. De volgende stap is het verkleuren naar een gemengde buurt waar wonen en werken floreren. Naast een naadloze inpassing in het stedelijk weefsel geeft het concept Cruquius het (openbare) gebied een structuur mee die inspeelt op het klimaat en ruimte biedt aan een hobbelend ontwikkelingsproces. Nicolaus Samuelis Cruquius (1678 -1754) was een Nederlands waterbouwkundige en cartograaf en is grondleggers van de meteorologie. Hij startte in 1705 met het meten van de temperatuur, waardoor we nu de temperatuur van de afgelopen 300 jaar in beeld hebben. Zijn passie is het concept voor het gebied dat naar hem vernoemd is. Het spelen met de waterbouwkundige werken en de rol van het klimaat maken onze openbare ruimte gedurende alle seizoenen, weertypen, dagdelen en voor alle groepen bruikbaar en geven het gebied een hoge belevings- en gebruikswaarde. De openbare ruimte vormt het strategisch middel om het terrein te verbinden met de omgeving, plekken te verbijzonderen, compartimenten te creëren met een eigen identiteit, het gebied  organisch te laten ontwikkelen en om een goed financieel rendement te boeken.

Opdrachtgever: POF
programma: openbare ruimte, wonen en stedelijke voorzieningen

jaar: 2011