[:nl]Amsterdam zoekt een nieuwe fietsburgemeester en Camila Pinzon is hiervoor genomineerd. Stem dus aub op haar! In de week van 30 oktober kunt u stemmen in het paviljoen van Cyclespace en op donderdagavond 2 november in Circl. Op de website van Cyclespace staat alle informatie en neem je identificatie mee.
Op de site van Cyclespace staat informatie over Camila’s speerpunten en een interview. Hieronder een kopie van haar speerpunten.
Wie is Camila Pinzon?
Ik ben een fietsende Amsterdamse moeder die alles met de fiets doet en hou van Amsterdam om die reden. Ik ben geboren in Colombia waar ik zoals de meeste kinderen van mijn ouders heb leren fietsen. In Colombia studeerde ik architectuur en ging toen als een van de weinige naar de universiteit met de fiets. Vanaf dat moment weet ik dat fietsen het beste vervoersmiddel in de stad is. Ik ben stedenbouwkundige bij URBANOS en vind de fiets het beste middel, door haar simpelheid en gewoonheid, om steden meer menselijke en levendig te maken.
Waarom wil je Fietsburgemeester van Amsterdam worden?
Ik wil Fietsburgemeester worden omdat ik Amsterdam de mooiste en leukste stad vind om te wonen en de fiets heeft hierin een groot aandeel. Ik wil helpen om dit in stand te houden en te verbeteren door mij twee jaar voor mijn drie speerpunten in te zetten. Ik wil ook dat mensen in andere landen van het fietsen kunnen genieten. Ik heb daarom de afgelopen tijd in verschillende Latijns-Amerikaanse en Europese steden conferenties, webinars en workshops gehouden over hoe het fietsen in Nederlandse werkt en hoe zij van onze ervaringen kunnen leren. Ik hoop als burgemeester heel veel bezoekers te verwelkomen in Amsterdam om hen te inspireren om ook in hun steden het fietsen te stimuleren.
Wat zijn je drie speerpunten?
- Veiligheid voor fietsers: Scooters van het fietspad af.
Scooters en snorfietsen zijn de grootste ergernis van alle fietsende Amsterdammers. Veel organisaties zijn al jaren bezig om de fietspaden scootervrij te maken. Ik wil deze strijd ondersteunen door een campagne te beginnen waarin iedereen video’s en foto’s kan delen van gevaarlijke situaties die wij allemaal dagelijks meemaken op straat. Als wij met ons allen massaal ervaringen delen en om aandacht schreeuwen, dan moet Den Haag en het nieuwe kabinet wel in actie komen om de scooters snel van het fietspad af te halen. - Kinderen en jeugd veilig fietsen in de Amsterdamse drukte.
Fietspaden worden drukker en ouders maken zich zorgen over de veiligheid van hun fietsende kinderen. Ik wil dat kinderen veiliger door de stad kunnen fietsen, want als kinderen veilig kunnen fietsen, dan geldt dat ook voor ouderen en eigenlijk voor iedereen. Het meerjarenplan fiets van de gemeente heeft al goede plannen die ook voor de veiligheid veel gaan betekenen, zoals een fietsring en de groene routes die de stad in komen. Helaas duurt de aanleg nog jaren en ik wil binnen twee jaar al resultaten zien. Dus stel ik voor om tijdelijke acties te beginnen die in de tussentijd de veiligheid gaan verbeteren. Een vernieuwend Amsterdams Fietsactivisme 10.0 (omdat Amsterdammers al decennia actief strijden voor een beter fietsklimaat in de stad), waarbij Amsterdammers met een blik verf de straat op gaan. Met verf kunnen we tijdelijk belangrijke fietsroutes naar scholen en gevaarlijke kruisingen aanpassen. Op die manier verbetert de veiligheid voor de jeugd die naar school fiets. Door actie te voeren creëren wij bewustwording bij de Amsterdammers dat het beter kan en dat fietsers alle ruimte verdienen om veilig te fietsen. - Mensen die nu niet fietsen verleiden om op de fiets te stappen, bijvoorbeeld bepaalde migrantengroepen waar fietsen geen goed imago heeft.
Bij te veel Amsterdammers is fietsen niet zo populair. Hier wil ik iets aan doen, zodat steeds meer Amsterdammers de fiets pakken voor hun dagelijkse vervoer. Ik stel drie verschillende acties voor:
– Bij bepaalde jongerengroepen is het imago van de fiets slecht, het wordt gezien als een vervoersmiddel voor sukkels. Ik stel voor om een social media campagne te beginnen waarin lokale helden, zoals een bekende hip-hop zanger of voetballer, hun ervaringen met de fiets delen en het fietsen een cool imago geven.- Er is een tweede groep mensen die niet fietsen omdat zij het niet geleerd hebben of geen fiets hebben. Er zijn al geweldige organisaties in Amsterdam die bijvoorbeeld migranten leren fietsen of fietsen beschikbaar stellen aan asielzoekers Als fietsburgemeester wil ik met deze organisaties in gesprek om van hun ervaringen te leren en hen te ondersteunen met het opschalen van hun initiatieven in andere buurten en bij andere groepen. Op deze manier wordt fietsen voor iedereen mogelijk.- De laatste actie, misschien het minst populair maar wel erg effectief, is het verhogen van de parkeertarieven in stadsdelen waar nu minder wordt gefietst. Fietsen wordt dan ook financieel aantrekkelijker.
Mijn drie speerpunten kunnen alleen gerealiseerd worden door samen te werken met alle partijen die al zoveel voor de fiets in Amsterdam doen en en met alle Amsterdammers. Ik wil de brug zijn tussen de organisaties om de komende twee jaar samen aan mijn speerpunten te werken.
——————————————————————————————————————————
Camila Pinzon is een van de drie Fietsburgemeester Amsterdam finalisten. Samen met Nick Dekker en Katelijne Boerma zal zij tot en met donderdag 2 november actie voeren en deze campagne afsluiten met een pitch in Circl op Zuidas (Gustav Mahlerplein 1B) om de stemmer te overtuigen.
Stemmen kan alleen fysiek: dit kan op de verkiezingsavond zelf, deze begint om 20:00. Lukt het je niet om er op donderdagavond bij te zijn? Op de dagen ervoor (ma, di, wo) tussen 10:00-16:00 kun je stemmen bij ons op het CycleSpace paviljoen op de Zuidas (Spoorslag 29), of op donderdag 2 november tussen 12:00-13:00 op de Dam! Let op: je moet jezelf identificeren bij het stemmen.
Wil je bij de verkiezingsavond aanwezig zijn? Stuur even een mailtje naar floortje@cyclespace.org, voor woensdag 1 november 18.00!
[:en]Amsterdam is looking for a new bicycle mayor and Camila Pinzon has been nominated for this. So vote for her! In the week of October 30, you can vote in the Cyclespace Pavilion and on Thursday November 2 in Circl. The website of Cyclespace contains all the information about the process.
The Cyclespace site contains information about Camila’s main points and an interview. Below is a copy of her points:
Who is Camila Pinzon?
I am a cycling Amsterdam mother who does everything by bike and loves Amsterdam for that reason. I was born in Colombia where I learned to bike from my parents like most of the children. In Colombia I studied architecture and then was one of the few to bike to the university. From that moment on, I know that bicycles are the best means of transport in the city. I am urbanist and find the bike the best means, by its simplicity, to make cities more human and vibrant.
Why do you want to become Amsterdam’s Bicycle Mayor?
I want to become a bicycle master because I find Amsterdam the most beautiful and fun city to live and the the bicycle has a big share in it. I want to help to maintain and improve this by deploying me two years for my three focus points. I also want people to enjoy cycling in other countries. In recent times, I have held conferences, webinars and workshops in various Latin American and European cities about how cycling works in the Netherlands and what can be learnt from our experiences. I hope to welcome a lot of visitors as a mayor in Amsterdam to inspire them to encourage cycling in their cities as well.
What are your three pocus points?
1. Safety for cyclists: Scooters off the cycle path.
Scooters are the biggest annoyance of all cycling Amsterdammers. Many organizations have been working for years to make the cycle paths free of scooters. I want to support this fight by starting a campaign in which anyone can share videos and photos of dangerous situations that we all face daily on the streets. If we all share massive experiences and shout for attention, then The Hague and the new cabinet will have to take action to quickly get the scooters off the cycle path.
2. Bike kids and youth safely in the Amsterdam hustle and bustle.
Cycle paths are getting busier and parents worry about the safety of their cycling children. I want children to cycle safe through the city, because if children can ride a bike safely, it also applies to the elderly and actually to everyone. The municipality’s multi-year bike plan has good plans that also mean a lot of safety, such as a bicycle ring and the green routes that enter the city. Unfortunately, the plant is for a longer period and I want to see results within two years. So I propose to take temporary actions that will improve safety in the meantime. A renewed Amsterdam cycling activism 10.0 (because Amsterdammers have been actively fighting for a better cycling climate in the city for decades), with Amsterdammers painting the streets. With paint, we can temporarily adapt important cycling routes to schools and dangerous crossings. This improves the safety of youth cycling to school. By acting, we create awareness among the Amsterdammers that it is better and that cyclists deserve more space for safe cycling.
3. People who do not hike bikes now to go on a bike, for example, certain migrant groups where bicycles do not have a good image.
With too many Amsterdamers, cycling is not so popular. Here I want to do something, so that more and more Amsterdammers get the bicycle for their daily transport. I propose three different actions:
– In some youth groups, the image of cycling is bad, it is seen as a vehicle for lossers. I propose to start a social media campaign in which local heroes, like a famous hip-hop singer or soccer player, share their experiences with the bicycle and give a cycling a cool image . – There is a second group of people who do not bike because they have not learned or do not have a bike. There are already great organizations in Amsterdam who, for example, teach migrants to cycle or make bicycles available to asylum seekers. As a bicycle mayor, I want to talk with these organizations to learn from their experiences and to support them by scaling up their initiatives in other neighbourhoods and other groups . This allows cycling for everyone. The last action, perhaps the least popular but very effective, is to increase the parking rates in cities where less cycling is now being made. Cycling becomes financially more attractive.
My three focus points can only be realized by working together with all the parties who do so much for the bicycle in Amsterdam and with all the Amsterdamers. I want to be the bridge between the organizations to work together over the next two years.
————————————————– ————————————————– ————————–
Camila Pinzon is one of the three Bicycle Master Amsterdam finalists. Together with Nick Dekker and Katelijne Boerma, they will pitch their points Thursday 2 November at the election evening in Circl on the Zuidas (Gustav Mahlerplein 1B).
Voting can only be physical: this can be on the election evening itself, this begins at 20:00. You can also vote on the days before (Mon, Tues, Wed) between 10:00 and 16:00 you at the CycleSpace pavilion on the Zuidas or on Thursday November 2 between 12:00 to 13:00 on the Dam! Note: You must identify yourself when voting.
Do you want to attend the election evening? Please send an email to floortje@cyclespace.org, before Wednesday 1 November 18.00!
[:es]Amsterdam busca un nuevo alcalde de la bicicleta y Camila Pinzon es una de las tres finalistas. Vota por ella! En la semana del 30 de octubre, se puede votar en el Pabellón Cyclespace y el jueves 2 de noviembre entre 12 y 13 en el Dam y en la noche en la elección en Circl. Mas información en la página web de Cyclespace.
También en la página de cyclespace se encuentra mas información sobre los tres puntos de Camila y una entrevista con ella. Aquí algunos apartes de la esntrevista y puntos principales de campaña:
Quien es Camila Pinzon?
Soy una madre ciclista de Amsterdam que hace todo en bicicleta y ama a Amsterdam por esa razón. Nací en Colombia, donde aprendí a andar en bicicleta como la mayoría de los hijos de mis padres. En Colombia, cuando estudiaba arquitectura era del pequeño grupo que se movía en bicicleta a la universidad. Desde ese momento, sé que las bicicletas son el mejor medio de transporte de la ciudad. Como urbanista considero que la bicicleta es el mejor medio, por su simplicidad, para hacer ciudades más humanas y vibrantes.
¿Por qué quieres convertirte en alcalde de bicicletas de Ámsterdam?
Quiero convertirme en alcalde de la bicicleta porque considero que Amsterdam es la ciudad más hermosa y divertida para vivir y la bicicleta tiene una gran participación en esto. Quiero ayudar a mantener y mejorar las condiciones para los ciclistas en Amsterdam dedicandome dos años a mis tres puntos de campaña. También quiero que la gente disfrute del ciclismo urbano en otros países. En los últimos años, he dado conferencias, seminarios web y talleres en varias ciudades de América Latina y Europa sobre cómo funciona el ciclismo urbano en Holanda y que se puede aprender de nuestra experiencia. Espero dar la bienvenida a muchos visitantes como alcalde en Amsterdam para inspirarlos a estimular el ciclismo en sus ciudades también.
¿Cuáles son tus tres puntos de campaña?
- Seguridad para los ciclistas: Scooters (motos pequeñas) fuera del ciclo carril:
Las ccooters y bicis con motor son la mayor molestia de todos los ciclistas de Amsterdam. Muchas organizaciones han estado trabajando durante años para sacarlas de las ciclovías. Quiero apoyar esta lucha iniciando una campaña en la que cualquiera pueda compartir videos y fotos de situaciones peligrosas que todos enfrentamos a diario en las calles. Si todos compartimos experiencias masivas y llamamos la atención, entonces La Haya y el nuevo gabinete tendrán que tomar medidas para que los scooters salgan rápidamente de la ciclo ruta.
2. Seguridad para los niños y jóvenes ciclistas en los ocupados bici carriles de Amsterdam:
Los bici carriles están cada vez más ocupados y los padres se preocupan por la seguridad de sus niños en bicicleta. Quiero que los niños viajen en rutas más seguros por la ciudad, porque si los niños pueden andar en bicicleta con seguridad, también se aplica a los ancianos y, de hecho, a todos. El plan multianual de la municipalidad para la bicicleta tiene buenos planes que también quieren mejorar la seguridad, como un anillo para bicicletas y las rutas verdes que ingresan a la ciudad. Desafortunadamente, el plan es para varios años y a mi me gustaría ver los resultados dentro de dos años (periodo de un alcalde de bici). Así que propongo tomar medidas temporales que mejorarán la seguridad mientras tanto. Una visión renovada del Ámsterdam bici-activismo 10.0 (porque Ámsterdam ha estado luchando activamente décadas por mejores condiciones para sus ciclistas), que los habitantes de Ámsterdam con una lata de pintura en las calles. Con pintura, podemos adaptar temporalmente rutas ciclistas importantes a escuelas y cruces peligrosos. Esto mejora la seguridad del ciclismo juvenil a la escuela. Al actuar, creamos conciencia entre los Amsterdammers de que es mejor y que los ciclistas se merecen todo el espacio para un ciclismo seguro.
3. Montar en la bici a las personas que no aún no la usan, por ejemplo, ciertos grupos de migrantes donde la bicicleta no tiene una buena imagen: Propongo tres acciones diferentes:
– En algunos grupos de jóvenes, la imagen de la bicicleta es mala, se ve como un vehículo para pobres. Propongo iniciar una campaña de los medios de comunicación social en el que los héroes locales, un destacado cantante de hip-hop o el futbolista, comparten sus experiencias con la bicicleta y dan una imagen fresca y cool sobre el ciclismo urbano.- Hay un segundo grupo de personas que no usan la bicicleta, ya que no han aprendido o no tienen una bicicleta. Ya hay algunas organizaciones en Amsterdam trabajando en esto, por ejemplo, poveendo de bicicletas a migrantes, quiero hablar con estas organizaciones para aprender de sus experiencias y para asistirlos en la ampliación de sus iniciativas en otros barrios y otros grupos . De esta forma, el ciclismo es posible para todos. – La última acción, tal vez la menos popular pero muy efectiva, es aumentar las tarifas de estacionamiento en los vecindarios donde se usa menos la bici. El ciclismo se vuelve financieramente más atractivo.
Reconozco que hay muchas organizaciones y residentes que hacen ya mucho por la bicicleta en Amsterdam. Quiero ser el puente entre las organizaciones para trabajar junto con mis puntos de campaña en los próximos dos años.
Camila Pinzon es una de las tres finalistas de Bicycle Master Amsterdam. Junto con Nick Dekker y Katelijne Boerma, participarán en la noche de elección en Circl en el Zuidas (Gustav Mahlerplein 1B). La votación solo puede ser física: puede ser en la noche de las elecciones, esto comienza a las 20:00. ¿No puedes ir el jueves por la noche? En los días previos (lunes, martes, miércoles) entre las 10:00 y las 16:00, puede votar en el pabellón CycleSpace en Zuidas o el jueves 2 de noviembre entre las 12:00 y las 13:00 en el Dam. Nota: debe identificarse al votar. ¿Quieres asistir a la noche de las elecciones? Envíe un correo electrónico a floortje@cyclespace.org antes del miércoles 1 de noviembre a las 18.00.[:]