De markt als strategisch middel voor stedelijke vernieuwing

De markt als strategisch middel voor stedelijke vernieuwing 2015-11-03T23:03:57+00:00

Project Description

Markten zijn fascinerende plekken in de dynamiek van de stad. Markten hebben een enorme potentie als strategisch middel voor stedelijke vernieuwing. Dit gebeurt al op verschillende plekken, maar de markt(hal) is hier vooral een architectonisch icoon om het omliggend gebied te vernieuwen; denk bijvoorbeeld aan de markthal in Rotterdam of Santa Caterina in Barcelona. Wij pleiten voor een breder begrip en aanpak van de markt als middel om stedelijke vernieuwing aan te jagen. De internationale voorbeelden tonen dat de dynamiek van de markt, de flexibiliteit en empowerment kansen bieden voor een duurzame stedelijke vernieuwing. In de stedelijke vernieuwing is nog te vaak weinig aandacht voor economische aspecten en via wereldwijde voorbeelden laten wij zien hoe dat anders kan en hoe dit in Nederland ook toegepast zou kunnen worden. De publicatie is één van de projecten die wij doen waarbij de relatie tussen stedenbouw en economie wordt onderzocht en wordt toegepast.

Redacteuren: Camila Pinzon (URBANOS) en Ceren Sezer (Urban4)
Met bijdragen van:
– Chintan Gohil, Manek Chawk markt in Ahmedabad, India;
– Sheng Qiang, Peking, China;
– Juanita Fonseca, Corabastos markt, Colombia;
– Devisari Tunas, Kotagede markt, Indonesia;
– Yasemin Ilkay, Ankara, Turkije; en
– Benjamin Michelon, Kigali markt, Rwanda

Publicatie in het Turkse architectuur magazine BETONART (number 28, 2010).