Eindpresentatie Creative Challenge Colombia

Eindpresentatie Creative Challenge Colombia

Wat gebeurt tijdens een eindpresentatie als 14 creatieven een week lang hebben samengewerkt? In ieder geval blaften alle aanwezigen als honden en mekkerden zij als geiten, want een goede presentatie begint met een verrassende ice-breaker. De ice-breaker trok iedereen uit zijn dagelijkse sleur en telefoon en maakten hen attent op de eindpresentatie van de Creative Challenge die op 21 april 2017 plaats vond op de Universidad Catolica in Pereira in Colombia.

In de Creative Challenge werkten 14 Nederlandse en Colombiaanse creatieven gezamenlijk aan de vraag wat de toekomst is van het Batallon San Mateo in Pereira. Het Batallon, een militaire kazerne, gelegen tussen het centrum en het vliegveld komt over een aantal jaren vrij nadat het leger is verhuisd. In de stad was een felle discussie wat op het terrein moest gebeuren. Ideeën varieerden van een groot groen park tot aan een woonwijk of innovatie district. Deze discussie was vooral met veel papier en veel gepraat en voor- en tegenstanders schoven weinig naar elkaar toe. De creatieven waaronder stedenbouwers, architecten, landschappers en designers lieten zien dat creativiteit een goed middel is om gezamenlijke waarden van de stakeholders via ontwerpen en visualisaties te vertalen naar nieuwe ideeën voor het Batallon, de stad Pereira en het ontwikkelproces. De lokale krant El diario stelde: “De Creative Challenge was de eerste oefening om een integraal plan op te stellen voor het Batallon San Mateo die uitging van de dromen en wensen van de gemeenschap”.

De Challenge droeg enerzijds bij aan de discussie die in Pereira speelde over de toekomst van het Batallon. De Challenge toonde dat creatieven op een andere manier kijken naar een opgave en met innovatieve en verrassende voorstellen komen om het proces van de herontwikkeling aan te pakken. De stad Pereira kan hierdoor met nieuwe energie aan de slag. Anderzijds was de Challenge bedoeld om creatieven te laten samenwerken zodat zij elkaars werkwijzen leerden kennen en elkaar weten te vinden voor toekomstige samenwerkingen. In 2016 was namelijk een handelsmissie voor de Nederlandse creatieve industrie naar Colombia georganiseerd en één van de conclusies was dat een goede lokale partner essentieel is. De Creative Challenge was daarom zo opgezet dat bedrijven elkaar leren kennen. De samenwerking in de week was succesvol, want plannen worden gesmeed om samen aanbestedingen te doen, aan prijsvragen deel te nemen en offertevragen te delen. Elke creatieveling heeft een eigen “opdracht” geformuleerd om de samenwerking voor te zetten.

Meer informatie

Interviews en verslagen van de Creative Challenge zijn te vinden op de lokale media, zoals El Diario (introductie artikel en eindpresentatie), El Pereirano en Caracol Radio.

De Creative Challenge is in opdracht van RVO georganiseerd en mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De Colombiaanse ontwikkelingsbank Findeter, de gemeente Pereira, de Nederlandse ambassade in Colombia en de universiteit Universidad Catolica Pereira hebben bijgedragen aan de organisatie. URBANOS organiseerde en begeleide de Challenge. Creatieve bureaus die hebben deelgenomen zijn:

Vanuit Nederland:wUrck, MVSA, OeverZaaijer/Lyongo, Mijksenaar en URBANOS

Uit Colombia: ImasD, 57Uno, Opus, Latitud, Arquitectura En Estudio en Ruta4

Meer informatie, zoals de eindpresentatie, is beschikbaar via Pepijn Verpaalen (tel.: 0647574578, pepijn@urbanos.nl). Het eindrapport wordt momenteel gemaakt.

2017-06-12T21:05:26+00:00 mei 2nd, 2017|colombia, Inspiratie, Internationaal, Stedelijke ontwikkeling|Reacties uitgeschakeld voor Eindpresentatie Creative Challenge Colombia